Superslak

wijngaardslak-DSCN7334

Op mijn wandeling in Nationaal Park Zuid Kennemerland kwam ik joekels van witte slakken tegen, al kruipend over de wandelpaden. Om duistere reden wilden ze dat kennelijk almaar oversteken met gevaar voor eigen leven. Het scheen mij dat de slak bijzonder was, daar er verschillende fotografen met enorme telelenzen verspreid door het park al fotograferend tegenover het diertje over het natte gras heen lagen. Google leerde mij dat het hier dan ook de Wijngaardslak (Helix Pomatia) betreft, in Nederland zeer zeldzaam en een beschermde soort. Mwoah… ik wil niet overdrijven maar ik kwam er hier tijdens het wandelen toch wel een twintigtal zomaar zonder zoeken in het Nationaal Park tegen. Het is een goed slakkenjaar zeker. De tuinslak kan een lengte bereiken tot twaalf centimeter lang met een huisje tot vijf centimeter groot. Het is dus goed uitkijken waar je loopt, want afgezien van dat het wel superzonde is het toch wel fraaie beestje plat te pletten, geeft het ook bijzonder veel smurrie onder je schoen.

 

11 thoughts on “Superslak

Geef een reactie

