Boeh, een heidekoe

heidekoe-038

Op mijn Eexter ommetje numero negen twee weken geleden, stuitte ik onverhoopt tussen Anloo en Eext op Landgoed Terborgh zomaar op een jong stiertje met twee koetjes op de heide naast het bos. Nee geen rossige Schotse Hooglanders, want die zijn mij hier wel bekend. Dit zwartbonte ras echter, kleiner van postuur dan de algemeen bekende Hollandse weidekoe en met kleine horens, kende ik nog niet en liep hier voorheen ook nooit rond. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, en enig speurwerk leerde mij dat het hier de zogenaamde heidekoe betreft. En dan ben ik werkelijk bloedserieus.

Eeuwen geleden graasden er niet alleen schapen op de Nederlandse heidevelden maar ook koeien, gehoed door koeienjongens. Tussen 1850 en 1950 zijn deze dieren helemaal uit Nederland verdwenen. Echter in 2007 zette het Geldersch Landschap&Kasteelen een succesvol fokprogramma op met Deense heidekoeien, met het doel deze dieren te herintroduceren op Nederlandse gronden. Vanaf 10 december 2014 zijn de heidekoeien ook in Nationaal Park Drentsche Aa te zien. (Bron: www.drentscheaa.nl )

Ah, zo zit dat dus met deze nieuwe bewoners van mijn geliefde landgoed. Mooi initiatief, leuke gemoedelijke beesten. Met een beetje geluk lopen er straks kalfjes door dit gebied en ontstaat er middels het fokprogramma een  kleine kudde. Een stukje historie herleeft in natuurbeheer.

heidekoe-036

12 thoughts on “Boeh, een heidekoe

  1. Misschien zijn ‘gewone’ koeien inmiddels te ver doorgefokt. Zou me niks verbazen. Mooie reportage! Ja, ik ook gek op koeien, al zie je die op het strand niet veel meer.

    • Ik ben er ook dol op Corja, en moet er ook altijd foto’s van nemen. Maar die oorbellen zouden verboden moeten worden ja. Wat de hoorns betreft; dan moet je hier de Schotse Hooglanders eens komen bekijken, hun hoorns zijn werkelijk gigantisch…

Geef een reactie

