Jeugdherinneringen

Bilderdijkkade-Amsterdam

Anno 2014 de Amsterdamse Bilderdijkkade, daar waar in mijn jeugd mijn beide oma’s hebben gewoond. De ene oma op nummer 37 op de begane grond, de andere op nummer 39 op èèn hoog schuin rechts erboven. Daaronder de grossier in tabaksfabrikaten, de zaak van mijn opa, vader en mijn ooms waar ik in de schoolvakanties door het duistere magazijn ronddwaalde en de aromatische sigaren- en tabaks lucht opsnoof. In mijn nachtelijke dromen wordt de wijk nog regelmatig naar mijn herinneringen uitgetekend, maar in het echt, zoals overal, zijn de veranderingen na een paar decennia groot. Naar goed Amsterdams gebruik zijn er hele huizenblokken in de wijk tot grote gaten platgeslagen. Ongetwijfeld zullen daar weer architectonisch verantwoorde moderne monsters verrijzen. Maar als door een mirakel is het blok van mijn oma’s gespaard gebleven en toont het uiterlijk zelfs verbazend mooi en authentiek gerenoveerd. Het originele glas-in-lood verlicht nog steeds kleurig het portiek. Dat geeft hoop op overleven en mijn geschiedenis bewaard. Zelfs de sfeer lijkt onveranderd gebleven. Ik ben dan ook weer even terug dat kleine meisje dat vol verwachting huppelend langs de gracht bij de ene oma gaat logeren, daarbij uitbundig zwaaiend naar de glimlachende andere oma op het balkon…

13 thoughts on “Jeugdherinneringen

Geef een reactie

