Rondje Braamsplas

Waar kun je beter wandelen op een zonovergoten prille lentedag dan rond de Braamsplas op Landgoed ten Borgh in Eext. In welk seizoen je daar ook komt, de rust en stilte die het uitstraalt is altijd overweldigend. Onontkoombaar en als vanzelf past je tred zich in een langzaam tempo aan en als er al wat te converseren valt gebeurd dat bijna fluisterend. Er schuilt een autoritaire macht in het vele tienduizenden jaren oude water waarbij eerbied past en die absolute stilte afdwingt. Een perfecte plek om te onthaasten.

Meer Braamsplas: Stille waters 

24 thoughts on “Rondje Braamsplas

    • Bas drong zich op ene of andere manier altijd ongemerkt in beeld als ik foto’s maakte. Dat zag ik dan pas thuis dat hij als halve hond overal op stond. Dus gaf ik ‘m vervolgens steeds het commando ‘achter me blijven’. Tot ik me geruime tijd later realiseerde dat hij op geen enkele foto meer voor kwam. .. zucht… 😉

  1. Dat is verdorie nu al het tweede jaloersmakende blog dat ik zie vandaag.
    Ik ken honderden van die plekjes in Drenthe en Overijssel.
    Ik wil nieuwe schoenen! Terug, rust in de kop!
    Alleen dat ene deuntje.

  2. Ik vraag me nu af en hoop dat dit…..heel lang geleden nam min vader ons mee naar een plas in Eext met de auto. We passeerden dan altijd een spoorwegoversgangetje (zo één zonder spoorwegbomen) en kwamen dan bij een plas waar we altijd alleen waren. We schaatsten en zwommen er, zou dit…….????

    • Dat is waarschijnlijk een plas (er liggen er meerdere na elkaar) aan de Nijslootweg in Gieten geweest. Het spoorweg overgangetje ligt er nog steeds trouwens, en grenst zo’n beetje aan de dorpsgrens van Eext dus dat klopt wel. Tegenwoordig ben je daar niet alleen meer vrees ik, want het is een groot algemeen recreatiegebied geworden. Hondenlosloopgebied, vissers, zwemmers, geo-coaching, paardrijders, enz. Druk dus.

      De Braamsplas echter ligt dan helemaal aan de andere kant van Eext, tegen Anloo aan. Het is expliciet viswater en enorm diep, dus ook zomers veel te koud water om in te zwemmen. Niet aannemelijk dus dat je daar geweest bent.

      Het kan ook nog dat je bij het Zwanenmeer hebt gezwommen, maar dat is veel verder weg van het spoor de kant van Borger op. Dus dat denk ik ook niet.

      Ja, water zat in Drenthe! 😉

Geef een reactie

