De piramides

Gebouwencomplex De Piramides aan de Jan van Galenstraat/Marcantilaan in Amsterdam. Het met bakstenen beklede bouwwerk bestaat uit twee in elkaar geschoven driehoekige torens van elk 55 meter hoog met in totaal 82 appartementen. Wie er wil wonen mag diep in de buidel tasten, de appartementen doen  tot vijftienhonderd euro kale huur per maand voor vier kamers. Aan studenten wordt niet verhuurd, meldt de makelaar overbodig. De schoorstenen op het verhoogde openbare plein aan de achterkant van het gebouw lijken een uitnodiging aan de Goedheiligman, maar zijn een frisse luchtvoorziening voor de ondergrondse beveiligde parkeergarage die bestemd is voor de bewoners. Die parkeerplaats zit overigens niet bij de prijs inbegrepen maar mag je er nog eens apart bij huren. En wie nu denkt in De Piramides ‘op stand’ te wonen heeft het danig mis pal naast het Marcanti College met zijn luidruchtige pubers en recht tegenover Food Center Amsterdam (de voormalige Centrale Markthallen) met al z’n chaotische vrachtverkeer. Mensen zijn soms niet te volgen.

32 thoughts on “De piramides

  1. De bouw van dit project is me totaal ontgaan (ben al 8 jaar weg uit Amsterdam maar kwam niet zo heel vaak in die omgeving). Ik vind dit trouwens wel mooi. Wat een prijzen toch he… Wat dat betreft is het in Amsterdam toch ook helemaal uit de hand gelopen.

  2. Het kwam mij al zo bekend voor, maar ik kon er niet achter komen totdat de naam LEGO zich manifesteerde in m,n grijze massa en dat is lang geleden. Ik zie mij nog op de grond zitten met allemaal LEGO om mij heen en een van de eerste dingen die ik toen maakte was zo,n soortgelijk bouwwerkje als op de foto’s,,,,,,, plagiaat heet zoiets, schanda………..(-;/

    Maar wel weer mooie foto’s hoor.

  3. Stapel mesjogge, In Amerika waar ik ook woon (dito Maastricht) heb je een kathedraal van een woning met een loopplank naar zee. In Europa ken ik geen huis dat een ‘paalhoofdpad’ MAG hebben. Dus,… Nederland kleed je uit omdat er gebrek aan ruimte is.

    Amsterdam ken ik goed. Heb er 25 jaar gewoond en mijn laatste huur was Euro 1200, maar ja, dan woon je in Diemen Schelpenhoek.

    Kopen doe ik niet.

    Groet,
    Robert Kruzdlo

    • In Amerika zou ik wel een huisje uit willen zoeken ja, zo’n houten met een veranda en lapje grond er omheen met palmbomen. Maar ach, ik klaag niet. Voorlopig woon ik anti-kraak tegen een miniem prijsje en met een beetje geluk op de leukste plekken van Amsterdam. Bevalt vooralsnog prima 😉

  4. Een normale huurprijs voor een 4 kamer appartement in Amsterdam.
    Maar wat ik nou zo raar vind, ze hebben een overdekt balkonnetje, en kunnen kennelijk niet op het platdak voor zich (balkon van de onderburen).
    Helemaal bovenin wonen kan ook saai zijn, altijd maar die saaie lucht en grauwe ganzen, geen mens te zien.

    • Dat ligt er maar aan waar in Amsterdam je precies woont. In de Bijlmer betaal je de helft, in het centrum het dubbele van deze prijzen. Maar dan zit je ook in een grachtenpand. Er zit nogal wat variatie in hoor, hier of daar.

      Als je je tuinmeubelzooi op het platte dak van de onderburen zou kunnen zetten, is het hele effect in de architectuur weg. Ik neem dus aan dat dat zwaar verboden is. 😉

    • Het verbaast mij echt dat hoewel ik tien jaar lang heel fraai heb gewoond in Drenthe en er fantastisch mooie wandelingen heb gemaakt, Amsterdam toch weer zo ‘thuis’ aanvoelt. Je roots vlak je niet uit kennelijk. Of ik ben een kameleon, dat kan ook. 😉

    • Dank je Gery. Over de buitenkant kun je discussiëren, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit. Maar de openbare binnenruimtes en de appartementen zelf zijn wel schitterend uitgevoerd en komen ook heel luxe over. Die prijzen moeten toch ergens in zitten hè… 😉

  5. Je moet er dus wat voor over hebben om je “de farao te rijk” te wanen. In een mooie, rustige buitenwijk kwam dit project beter tot zijn recht.
    Maar, de foto’s zijn weer om je vingers bij af te likken!

  6. Bijzonder mooie plaatjes van een mooi bouwsel! Maar wat je zegt, 1500 euro neertellen, vind ik toch wat veel!zit ik voor een fractie van dat bedrag een heel stuk rianter, en ook nog een veel rustiger.

Geef een reactie

