Van oud en nieuw

Het verlengde van de Zeedijk is de Sint Antoniebreestraat in de Nieuwmarktbuurt, een voormalig (1900) Joodse wijk. Van de oorspronkelijke bebouwing is niet veel meer over, hier ligt inmiddels na veel geploeter een metrobuis ondergronds. Plan was er vervolgens een vierbaansweg boven aan te leggen, maar mede onder de invloed van de twintigjarige stadsoorlog (1965-1985) gevoerd door Nieuwmarkters, provo’s en krakers tegen het stadsbestuur en zijn verfoeide beleidsplannen, pleitten de Amsterdamse architecten Theo Bosch en Aldo van Eyck met succes voor een smalle stadstraat met behoud van winkel- en woonfunctie. Een winkelgalerij met moderne woonappartementen wordt het resultaat. Je kunt het mooi vinden of niet. Maar dan donder je even verderop prompt terug de geschiedenis in bij het poortje achter de Zuiderkerk, die daar al vanaf het jaar 1614 in een renaissancestijl Protestants staat te wezen. Gelukkig is dit Rijksmonument dan weer behouden gebleven, maar een bizar effect geeft het wel. Ik vind het prachtig.

12 thoughts on “Van oud en nieuw

    • Ik bloos ervan. Maar het is meer een creatief talent, geen verdienste. Ik zie het nu eenmaal en ik leg mijzelf geen beperkingen op. De wereld IS boeiend, een ontdekkingsreis.

      Maar dat weet je allemaal al, want jij steekt precies hetzelfde in elkaar. Daarom kom ik ook zo graag op jouw blogje. 😉

  1. Bedankt voor je rondleiding plus uitleg! , mooi om het zo allemaal toch even te kunnen /mogen zien.
    Hoe gaat het nu met je , al weer helemaal gewent daar??, of nooit echt weggeweest?, liefs .

    • Hey Marga, goed je hier te zien! Hoe mooi Drenthe ook is, mijn roots liggen toch hier in Amsterdam. Meer dan ik had kunnen denken zelfs. Hoewel ik nu in een voor mij vreemde wijk woon, voelt het toch heel erg ‘thuis’. Gelukkig maar. Liefs uit Mokum!

    • Ja, ik vind de opvallende kleuren ook bijzonder. Zeker wat de gele gevels betreft, trekt het er het onpersoonlijke uit van zo’n symmetrische herhaling. En het rode gebouw krijgt zo iets van oosterse mystiek. Ik vind het zeker geslaagd!

Geef een reactie

