Kusje er op?

zeedijk-amsterdam-luipaard-met-pleister-001

Op zoek naar het verhaal achter de pleister over deze gevelsteen aan de Zeedijk nummer 47 in Amsterdam, dook ik het alwetend internet op. In het jaar 1717 blijkt dit huis al de naam “t Luypaard” te dragen, de steen met ‘de lachende luipaard’ hoort hier dus wel zeker op de gevel thuis. Alleen is de gevelsteen na een verbouwing halverwege vorige eeuw om onduidelijke reden niet weer naar de oorspronkelijke woning terug gekeerd, maar door Monumentenzorg in de zijmuur laten metselen van nummer 12, even verderop aan de andere kant van de straat . Volgens alle berichtgevingen hangt-ie daar nu nog steeds. En daar stopt dan verder alle informatie. ((Bron: Gevelstenen op de Zeedijk)

Is dit een grap? Heeft een geschiedkundig purist middels het inmetselen van een duplicaat op het eigenlijke huis op nummer 47 misschien gemeend een statement te moeten maken? Stelt dit zogezegd een doekje voor het bloeden voor? Volkomen terecht dan overigens, maar waarom kan ik daar niets over vinden? …Irritant… Een goed verhaal zou zo’n ludieke kennisgeving toch ook nog enige kracht bij kunnen zetten dacht ik zo.

Enfin, wie weet hoe het zit mag het zeggen…

zeedijk-amsterdam-luipaard-met-pleister-002

 

23 thoughts on “Kusje er op?

    • Ja dat zag ik ook die andere gevelsteen, leuk dat jij ook aan het zoeken bent geslagen, haha. Intrigerend wel ja! Maar niet teveel raadsels ophoesten bij een blogje hé… 😉

      (Zie ook mijn antwoord bij Robert Kruzdlo) We wachten in spanning af!

    • Frustrerend ja. Ik kan nooit stom zomaar een foto nemen, ik moet altijd weten wat er achter steekt. En ja, dan heb je dat soms. Ik heb toch aardig leren Googelen onderhand, maar toch spot ik weer iets onvindbaar.

      Ik moet maar detective worden. 😉

Geef een reactie

