Vreemde eenden in de plas

Na drie blogjes op rij over kleurige straatobjecten (al dan niet onder de noemer ‘kunst’), zou je bijna vergeten dat er ook nog natuur te beleven valt aan de Amsterdamse Sloterplas. Zelfs in dit naargeestig seizoen is daar tijdens diezelfde rondwandeling heel wat aan te genieten. Vooral de verschillende vogels vallen op, omdat je ze hier midden in de grote stad toch echt niet zo snel zou verwachten. Waarmee hierbij een eerste zeer bescheiden bijdrage. Echter volgens de alhier actieve vogelwerkgroep leven er rond de Sloterplas welgeteld honderdnegen verschillende soorten, dus kan ik voorlopig met mijn fotografische ommetjes nog wel even voort . Er is onlangs zelfs een visarend gespot! Ik ga het hier steeds leuker vinden…

24 thoughts on “Vreemde eenden in de plas

    • Ja zeker. Ik woonde ooit in een flat met uitzicht op een plas en natuurgebied, daar zaten ook veel aalscholvers. Schitterend om te zien hoe ze vissen en dan op een paaltje hun vleugels laten drogen in de zon. Prachtig!

  1. Ja, het is hier goed vertoeven, doe ik al 15 jaar en lees nu dus dat er 109 verschillende soorten vogels wonen…zitten vast een paar rare tussen.

  2. Fijn dat je merk en type hebt vermeld! Ik wilde net… toen ik zag dat er ‘Jonge Zilvermeeuw’ bij stond. Waarschijnlijk een mannetje (vorm van de snavel) en waarschijnlijk anderhalf tot 2 jaar oud. Ze hebben hun volwassen pak aan als ze rond de drie zijn. Bij deze nog geen spoor. De halfwassen variant kan er spannend uitzien, met deels dit en deels dat.

Geef een reactie

