Zichzelf

hunebed-wessel_couzijn

Ik had al veel te lang stil gezeten en besloot vandaag tegen-beter-weten en de sombere weersverwachting in toch maar een eerste kennismakingsrondje Sloterplas te doen. Het was zeer onaardig weer; koud, guur en winderig lopend langs de waterkant, maar desalniettemin keerde ik met een aardige oogst aan foto’s weer terug op mijn warme stekje. Missie geslaagd dus, temeer daar ik zomaar een heus Mokums hunebed spotte. Nou ja, geen ijstijdse authentieke originele natuurlijk, maar het gaf me toch een onverwacht prettig déjà vu gevoel. Een ‘kunstwerk van beelhouwer Wessel Couzijn (1912-1984), bij de aanleg van het  Sloterpark in 1974 op deze heuvel geplaatst’, zo vermeldt het verklarend informatie paneeltje. Het stalen gevaarte ‘stelt niets anders dan zichzelf voor’, aldus vervolgt de beschrijving, ‘als een hunebed, een gebaar tussen hemel en aarde’…

hunebed-wessel_couzijn-2

Verbazend zoveel onverwachte schoonheid in woord en beeld, vind je niet?

23 thoughts on “Zichzelf

  1. Ja met mijn beeldscherm hier midden op de Hondsrug met zo’n foto van een duplicaat hunebed (slik).
    Hier zijn dan heel veel gebaren tussen hemel en aarde…………….(-;/
    Maar dapper Emily met dit (weer?).
    En je weet het weer genuanceerd in te lijsten.

    • Ik ken dit stadsdeel ook niet, maar ben bijzonder aangenaam verrast door alle fotogenieke (kunst)objecten op een enkele wandeling. Ik heb dus nog wat voor je in petto dan, want het was een rijke oogst!

  2. Bij het kantoor van het Drijfijs, aan de kleine kant van de plas tegenover de Allendelaan kun je ook info vinden over tochtjes met een fluisterboot door het ruige riet, wandelingen om eetbare planten te vinden enz., maar misschien is het nog te vroeg, vanaf april zeker dus misschien tot dan?

    • Het onverharde pad langs dat ruige riet heb ik al ontdekt, evenals de heemtuin. Gaat vast allemaal heel mooi worden met de lente, dat zie ik nu al. Mijn interesse is in ieder geval wel gewekt, dus ja, wie weet tot dan!

  3. Prachtig! Zo’n kunstwerk maakt de wandeling ondanks het grijze weer dan toch ineens de moeite waard.
    Ik heb het intussen helemaal gehad met dit weer, wat mij betreft mag het echt winter of voorjaar worden. Alles beter dan dit!

    • Dank je! Wonend in een stadsdeel wat ik (nog) niet ken, is een wandeling een heel avontuur. Het verrast mij echt zoveel als er hier aan boeiends te zien is. Kan alleen maar leuker worden na dit jaargetijde…!

Geef een reactie

