paardenkoorts en levensdromen

Een liefde voor paardenkrachten, ik heb er altijd last van gehad. Zowel van de warmbloedige als voor de mechanische variant. De benodigde gunstige omstandigheden en financiële armslag er ook werkelijk iets mee te doen, was er echter heel lang niet. Maar op mijn vijfenveertigste levensjaar haalde ik dan met een emmer bloed, zweet en tranen mijn motorrijbewijs A. Er kwam een ‘nu-of-nooit-meer’ machinale vervulling van de droom, en in vijf jaar tijd reed ik er dan ook een slordige honderdvijftigduizend kilometer mee weg. Maar de paardenkoorts bleef toch nog op de achtergrond kriebelen. Niet zo handig als je dan in een paardenminnende provincie als Drenthe gaat wonen. Geen ontkomen aan de edele dieren  op iedere spreekwoordelijke straathoek daar, en dan vlamt die onderdrukte koorts behoorlijk op. Toch moest ik er ironisch genoeg eerst weer terug voor naar Amsterdam verhuizen. Als prettige bijkomstigheid huist daar namelijk op een manege in het Amsterdamse bos een Oostenrijkse Haflinger, het bezit van mijn inmiddels verworven ‘paarden-fluisterende’ Zweedse schoondochter, zielenmaatje ener mijn zoons. Het gaat dus op mijn vijfenvijftigste zomaar nog helemaal goed komen met de paardrijlessen het komend jaar, hoe kun je het zo treffen. Want als je een paard kunt trainen, zal een schoonmoeder onderrichten het probleem niet zijn voor het paardenmeisje. Ik ben maar een gelukkig mens, met een score van twee uit drie vervulde levensdromen. De derde droom, het behalen van groot-rijbewijs, bewaar ik dan maar voor in een volgend leven. Er moet immers ook nog wat te wensen blijven.
.
Happy New Year!
35 thoughts on “paardenkoorts en levensdromen

  1. och je bent niet de oudste die ik ken die er mee begonnen is. Het groepje waarmee ik elke week rijd bestaat vooral uit mensen die op latere leeftijd zijn gaan rijden. Volgens mij was ik er het vroegste bij en ik was een jaar of vijftien. Mijn zus twee jaar ouder en onze vriendin – die met het blauwe autootje – was 25. De rest van onze groep was ouder.

      • De dame in het blauwe autootje heet Leida 🙂 en nee, geen eigen paard wel een vast paard in de manege waar we rijden. Een bruin paardje met lange zwarte manen en staart. Ergens zit er fries bloed in. We hebben elke zaterdag les met een vaste groep, erg gezellig.

        • Er zullen weinig paarden in het noorden staan waar geen Fries bloed in zit ergens, vermoed ik. Ik zag gisteren nog een klein stukje op tv van de Friese hengstenkeuring in Leeuwarden. Man man, wat een schitterende dieren zeg…

  2. Het is wat aan de late kant, maar kom je, gek genoeg, nu pas weer tegen. Ik wens je een heel goed jaar. En, mettertijd lekker langs het strand met ‘je’ paard! Haren in de wind!

    • Ik reed al geen motor meer appelvrouw. Alles mee gemaakt, van het rijden met stormkracht acht tot en met onverwachte hagel en sneeuwbuien met de bijbehorende ijzel en gladheid. Het zijn maar twee wielen, ik had sterk het besef dat mijn beschermengeltjes na vijf jaar op waren. 😉 Het is mooi en de moeite waard geweest.

      Het paard is weer een nieuw avontuur. 🙂

  3. Een mooie droom Emily en boffen dat deze in vervulling gaat, de wonderen zijn de wereld nog niet uit en dat in A’dam. Heel veel rijplezier alvast! Gelukkig nieuwjaar voor jou en je gezin. Gr. Gery

  4. Wat fijn dat je je draai al weer hebt gevonden, nadat je je Drentse knapzak hebt gepakt. En wat een mooi dier. Niet ver hier vandaan is een kleine stal met Haflingers, waar ik altijd graag even langsfiets. Ik snap je paardenkoorts wel. Een fijn 2014 gewenst!

    • Ik ben ook gestopt inmiddels Geert, inderdaad vanuit een sterk besef dat de engeltjes op mijn schouder wel op waren na die vijf jaar. Er zijn nog zoveel andere avonturen te beleven…

      Dank je wel, en voor jou ook alle goeds!

  5. Lieve Emily,dromen zijn er om uit te laten komen,zo zie je maar! Ik heb ook iets wat ik graag nog wil,en weet je wat? Het zal gebeuren ook nog;-) ik wens je een fijn, gezond en fotorijk 2014!

Geef een reactie

