The day’s after; De ravage op Landgoed Terborgh

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Na de storm afgelopen maandag en vervolgens nog enkele dagen straffe wind was het vanmorgen even bladstil, dus toog ik met de fotocamera om de nek naar ‘mijn’ geliefde Landgoed Terborgh om aldaar de schade te aanschouwen. Er gemakshalve maar even vanuit gaande dat wat er nu nog aan boom overeind staat dat nog wel even blijft doen tot ik er voorbij ben, en mijn sensitieve hondse wandelmaatje verder wel aanvoelt tegen welk boompje hij probleemloos aan kan piesen zonder dat hij ‘m boven op zich krijgt. Die gedachtegang klopte, we zijn heelhuids door het bos heen gewandeld. Maar wat een enorme ravage kwamen we tegen. De paden echter waren door Staatsbosbeheer allemaal al vrij gemaakt en veel boomstammen lagen in handzamer stukken te wachten op vervoer naar elders. Wat overigens ook enige dorpelingen deed besluiten met auto en aanhangwagentje een lading  gratis stookhout op te gaan halen. Het leek me echter verstandiger dáár geen foto van te maken…

35 thoughts on “The day’s after; De ravage op Landgoed Terborgh

  1. Het kan best zijn dat die dorpsgenoten dat legaal doen. Het stukje aan de Kerkweg wordt volgens mij al sinds jaar en dag beheerd door iemand anders dan het staatsbos. Ik kan het mis hebben hoor. Per slot van rekening ben ik ook maar ‘import’ (

  2. Inderdaad een ravage. De dag na de storm ben ik gaan wandelen in het Noord Hollands duinreservaat. Er waren hier en daar alleen wat takken afgebroken. De dag erna ging ik naar mijn zus in Almere. Dat was echt een ravage. Veel bomen totaal ontworteld. Dat komt omdat je daar tussen de bomen veel open plekken hebt.

    • Almere, Lelystad… Ik ben tien jaar lang in het bezit geweest van een recreatiewoning in het Larserbos, tussen Lelystad en Harderwijk. Heel veel gefietst en gewandeld in de omgeving, ook bij Almere. Een heerlijke tijd. Ik wil eigenlijk niet weten wat er van de bossen terecht gekomen is.

      Het is echt wel een ramp hoor… 😦

  3. Ach als ik een houtkachel had zou ik ook stammetjes gaan halen. Op de fietsroute naar de school van mijn kinderen lag ook een flinke boom. Die zagen ze nu in dikke plakken. Die zouden in de tuin niet misstaan hoor. Misschien moest ik er maar even eentje halen.

  4. In de beelden zie je goed wat een kracht de wind heeft gehad, de bomen opgetild en uit de aarde getrokken. Droef gezicht. En ik voel het nu minder bij de beelden maar in het echt gaat het tot in mijn tenen.

    • Natuurgeweld, een mens kan moeilijk beseffen tot wat dat in staat is. Het zijn dan geen woudreuzen, maar er stonden toch forse bomen tussen met enorme kruinen. Zulke bomen geveld, ja dat doet toch wel wat…

  5. Aan één kant: het is de natuur. De mens helpt alleen een handje door de resten in handzame stukjes te zagen. En door nieuwe bomen te planten, te zijner tijd. Maar ik vind het wel een triest gezicht.
    Er is een mooi gedicht over geschreven, door Vasalis.

    Aan een boom in het Vondelpark

    Er is een boom geveld met lange groene lokken.
    Hij zuchtte ruisend als een kind
    terwijl hij viel, nog vol van zomerwind.
    Ik heb de kar gezien, die hem heeft weggetrokken.

    O, als een jonge man, als Hector aan de zegewagen,
    met slepend haar en met de geur van jeugd
    stromende uit zijn schone wonden,
    het jonge hoofd nog ongeschonden,
    De trotse romp nog onverslagen.

    • Ik leerde Vasalis pas ‘kennen’ toen ik in Roden woonde. Zoals je vast wel weet kun je daar niet om haar heen, ze heeft er als geboren Haagse, na haar Amsterdamse periode, ruim dertig jaar gewoond tot haar overlijden en er zijn daar dan ook nogal wat verwijzingen en eerbetoon aan haar terug te vinden.

      Ze ervoer haar leven in Drenthe denkelijk op dezelfde manier en door dezelfde ogen als ik dat doe, vanuit onze westerse roots gefascineerd en gebiologeerd door de Drentse cultuur maar vooral de Drentse natuur. Alleen wist zij het in haar prachtige gedichten mooier en treffender te verwoorden dan ik. Wat enig dat jij nu met de boom uit het Vondelpark aan komt zetten. Het is precies dát gevoel ja zoals het beschreven is.

      Dank je wel!

      • Graag gedaan, ook al is het een toevalstreffer!
        Vasalis is één van mijn favoriete dichters.

        Ik stond eens voor het huis waar ze woonde, heb de lucht opgesnoven zeg maar.
        Omdat ze in Groningen werkte, in Roden woonde en uit Den Haag afkomstig was zouden er veel tegenstellingen geweest moeten zijn.
        De stugge Groningers, de achterdochtige Drenten, de kouwekak Hagenaars… vooroordelen natuurlijk.
        Ikzelf ben geboren in de stad Groningen, heb 36 jaar in Leeuwarden gewoond, daarna 6 jaar in Assen en nu op
        het kruispunt van de drie noordelijke provincies. Tegenstellingen? Beslist, maar meer overeenkomsten.
        Voor mijn werk kwam ik veel in Amsterdam en Den Haag, Arnhem, Maastricht en overal heb ik gemerkt:
        als je jezelf geeft dan is er geen verschil, zijn we allemaal gewoon Nederlanders.

        • Klopt helemaal. Toch merk ik wel dat ik moet uitkijken met wat ik er aan Amsterdamse gebbetjes en geintjes uitflap hier in het noorden. Noordelingen zeggen doorgaans niets wat ze niet menen, en dat ligt voor een Mokumse effe anders… 😉

  6. Het ziet er zo weer even anders uit, alsof je in een ander bos bent, heel verrassend. En die boomstammen op een rij, heel fraai.
    Wat is de natuur toch mooi… vooral na een geweldadige storm…

    • Het bos is compleet gemetamorfoost ja. Ik verdwaalde dan ook prompt. Heel verrassend en spannend inderdaad. Gelukkig is het dan weer niet zo groot dat je er niet na een half uur vanzelf weer uit tuimelt. Alhoewel een zoektocht door een helikopter dan ook weer leuke beelden had opgeleverd… 😉

Geef een reactie

