Van je ras, ras, ras…

De kudde lag collectief en volkomen relaxt in de ochtendnevel wat te soezen. Zo kom je de volwassen paarden toch niet zo vaak tegen, bij mijn weten blijven ze meestal op hun benen staan. Uiteraard kwamen wij er niet onopgemerkt aan voorbij, want als op afspraak gingen alle hoofden tegelijk omhoog. Verstand van merken heb ik niet, maar raspaardjes zijn het zeker. Het verhaal dat er tien jaar geleden van hier een veulen op het vliegtuig is gezet naar de United States met bestemming meneer Microsoft-Bill Gates-himselves, doet in het dorp nog steeds trots de ronde aan iedere toerist die het in het voorbij gaan maar horen wil. En ondanks de huidige zeer slappe tijd in het paardengebeuren, zijn ook de veulens van dit jaar allemaal al weer besproken. Het zal vast niet lang meer duren voor de pubers hun geboorteweide gaan verlaten. En dan verwachten we in de lente alweer het volgende jonge grut.

16 thoughts on “Van je ras, ras, ras…

    • De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat die nieuwsgierigheid louter mijn hondse wandelmaatje betreft, en niet mij. Dus hond gaat verplicht mee als ik foto’s wil schieten. Via hem krijg ik ze precies daar waar ik ze hebben wil. Gewoon ‘af’ laten liggen, en dan blijven ze vanzelf geïnteresseerd toe kijken… 🙂

  1. Kuddes bij elkaar zijn altijd leuk om te zien. Je ziet ook de verhoudingen. En het leukst zijn de veulens in een koppel.
    Tegenover Vroems’ huis was een weiland en daar liep altijd ook een koppel paarden, leuk om te observeren.
    En achter zijn huis 1 paard, die vaak met zijn poot in de grond stond te schrapen, dan leek hij erg boos.
    Pas later kreeg hij een jong paard te vriend, want de oude was niet meer geschikt voor ruiterij. Het duurde wel een jaar eer het oude paard dat vlooien toeliet. Zo erg was hij vereenzaamd, als je het mij vraagt.
    Ik heb ook nog nooit gezien dat er zoveel paarden tegelijk liggen.

    • Hengsten onder elkaar kunnen behoorlijk lelijk doen, tot ernstig verwonden (bijten en trappen) aan toe. Dat gaat echt niet altijd goed. Dat het oude paard zich uiteindelijk liet vlooien door de jongere zegt heel wat. Want meestal wordt die als rivaal gezien. Maar er stonden geen merries bij waarschijnlijk, dat scheelt dan weer. Dan kan het ego even de kast in. 😉

Geef een reactie

