En de boer…

aardappels-oogst-eext-drenthe

“’s Morgens heel vrog ja veur dag en veur dauw
Is he’j al op het maakt hem niks uut
Gien meens nog te zien he’j is nog allent
Alleen wat veugels gaon der al op uut
He’j is nog een van het old drents bestaon
De moderne tied is hem veul te drok
Mit keihard warken en de kop in de wiend
Ie moet lang zuuken veur da’j der nog zo iene viend
wark dat wacht is tied um te gaon”

aardappels-oogst-eext-drenthe

Het graan is inmiddels al binnen, maar de aardappels zijn nu dezer dagen aan de beurt. Hier liggen ze onder een dekentje tegen de nattigheid en kou te wachten op vervoer. En ook het meeste maïs staat er nog, dus het oogstlied mag nog wel even gezongen worden. Een boer is een boer blijft een boer nietwaar, wat hij dan ook oogsten mag. In ieder geval is het nu druk op het land en rijden de tractoren en vrachtwagens met aanhangers af en aan. Wat rest zijn de kale vlaktes…

mais-oogst-eext-drenthe

Zie hier de volledige tekst van het Oogstlied van Luuk Pieters

16 thoughts on “En de boer…

  1. Prachtige foto’s!
    Het land komt weer bloot te liggen, rust uit.
    Nog even en dan legt de sneeuw een wit dekentje over de sporen in het land.
    Het wordt stil, geen vogels meer te horen, alleen het verre geblaf van een hond
    ergens op een erf…

  2. Vooral die eerste foto! Dat weidse landschap, veegjes wolk, de herfstige kleuren, de belofte…. Ooit woonde ik in de Hoekse Waard. Daar werden (en worden) in deze tijd de suikerbieten geoogst. Onbegaanbare, spekgladde wegen van de los getrilde klei. Maar het gaf me, net als jouw foto’s nu, altijd zo’n goed, voldaan gevoel. Alsof ik mijn eigen oogst binnenhaalde. Wat in zekere zin ook zo is.
    Drents, een vriendelijk dialect.

  3. Vooral het warme najaarslicht van je eerste foto vind ik eeg mooi. Ik kwam vanmiddag langs een vergelijkbare plek met soortgelijk licht, maar door achterop komend verkeer kon ik helaas niet even stoppen … ;-(
    Vooral van de maïsoogst word ik altijd wel blij, eindelijk weer de Friese vergezichten terug.
    Goed weekend verder.

Geef een reactie

