Paddenstoelen en folklore: Fungilore

Onvoorstelbaar veel paddenstoelen op mijn wandeling gisteren over Landgoed Terborgh bij Eext, hiervan deel 1. Ik zocht er wat leuke wetenswaardigheden bij op internet omdat determinatie ervan tamelijk ondoenlijk is, en kwam een voor mij nieuw en volslagen onbekend woord tegen: Fungilore. Klinkt inderdaad als ‘Folklore’, en daar heeft het ook mee van doen. Verhalen, mythen, legenden en kleine volkswijsheden behoren allemaal tot de folklore, maar gaat het over paddenstoelen dan noemen we het dus fungilore. Paddenstoelen spelen een rol in sprookjes, maar mensen zochten ook verklaringen voor verschijnselen die ze niet begrepen, zoals heksenkringen bijvoorbeeld. Daar zouden ’s nachts heksen hebben gedanst. Er werden ook manieren gezocht om er achter te komen welke paddenstoelen eetbaar waren en welke giftig, bijvoorbeeld door een zilveren lepel in de pot mee te koken. Als de lepel zwart werd was de zwam giftig, zo niet was hij eetbaar. Dácht men… Paddenstoelennamen als Duivelsbrood, Heksenboleet en Elfenbank en dergelijke, herinneren ook nog aan volksgeloof. Veel fungilore is verzameld in boeken. Ik leek lui door niet te willen determineren, maar op deze manier leer je ook nog eens wat!

Zie ook van dezelfde wandeling:

Bron: alles over paddenstoelen.nl

14 thoughts on “Paddenstoelen en folklore: Fungilore

  1. Mooi, al die foto’s! Ongelooflijk ja, zoveel paddenstoelsoorten er zijn. Ik hoop stiekem nog altijd ooit die ene rood met witte stippen te ontdekken met daarin een heel klein deurtje. En raampjes aan beide kanten…

    • Ik heb het even opgezocht, OEPS… Er staan er werkelijk honderden in groepen op en rond de ontelbare stobben in het bos. Volgens mij doen ze hier aan natuurlijk beheer, dus die worden niet meer weg gehaald… (Als ik het goed heb)

Geef een reactie

