Carwash

autowasplaats

Ik was ze nog nooit tegen gekomen, openbare autowasplaatsen in een wijk. Maar in de gemeente Borger-Odoorn is er een gescheiden rioolstelsel aangelegd voor enerzijds de afvoer van hemelwater van daken en straten en anderzijds vervuild riool/afvalwater. Alleen het vuile water gaat naar de rioolwaterzuivering, het schone hemelwater wordt rechtstreeks afgevoerd naar een kanaal, vaart of sloot. Dientengevolge mag er natuurlijk geen verontreinigd water in het regenwaterriool stromen. Daarom is autowassen op straat in de gebieden waar speciaal regenwaterriool is aangelegd, verboden. Er zijn speciale autowasplaatsen aangelegd in de wijk, waarbij het vuile waswater uiteraard wordt afgevoerd naar het gewone riool.

Ik vind het een geweldig staaltje milieubewustzijn, en begrijp eigenlijk niet waarom ik dit niet al eerder, en vooral veel vaker in Nederland tegen kwam!

 

16 thoughts on “Carwash

  1. Ik zou wel foto’s van nog dichter bij willen zien. Wat staat er op het bordje? Hoe zit het precies met de aan- en afvoer van water? En dan een antwoord op de vraag waarom auto’s hoe vaak moeten worden gewassen en wat er gebeurt als een week wordt overgeslagen :-). Als niet-autobezitter (ik heb ook geen rijbewijs!) vind ik het allemaal maar vreemd.

    • Nieuwsgierig Aagje. πŸ™‚

      Op het bordje staat ‘Geen drinkwater’. Dus waarschijnlijk is het regenwater waar je hier je auto mee wast. En dat vuile waswater wordt dan via die put weer afgevoerd naar het vuilwaterriool.

      Wij houden van schoon. De gemiddelde Nederlander dan toch. Bovendien maakt vuil krassen in de autolak, en dat is ook weer zonde. Maar ik denk niet dat er een probleem ontstaat als je de autowas een weekje overslaat. πŸ˜‰ Persoonlijk doe ik dat halfjaarlijks, maar mijn koekblik is al tien jaar oud. Het duurt zijn tijd verder wel uit met die lak…

  2. Dat gaat hier nooit lukken. Mensen hebben hun auto strak voor de deur, en voor mijn deur.
    Wassen doen ze hier wel gezamelijk, ik bedoel wel ieder zijn eigen bak, maar wel allemaal tegelijk, of vlak na elkaar als ze ook de hogedrukspuit gebruiken. Vaak op zaterdag, zo’n auto wassen duurt dan wel een paar uur. Ik denk niet dat deze mensen ooit naar een openbare plaats willen, het feit alleen al dat andere mensen (buren die het zelf ook poetsen?) niet kunnen zien dat ze hun kar zo schoonhouden zal ze niet motiveren naar een andere plek te gaan. Mileu?
    Deze mensen laten hun auto in de winter een kwartier van tevoren warmdraaien. En er staan een paar oldtimers die altijd wel een kwartier van tevoren moeten warmlopen, vanwege het heerlijke geluid.
    Deze mensen zijn niet eens uniek, zo bestaan er heel veel in Nederland. Daarom werkt zo’n systeem niet, vermoed ik.

    • In tokkiewijken zal het niet gaan lukken nee, daar heb je gelijk in. Maar daar is waarschijnlijk ook al geen ruimte voor een dubbel rioleringsstelsel in de grond, en geen geld voor beschikbaar. We praten nu over (kleinere) dorpen met overwegend koopwoningen in de wijken hΓ©, dat maakt een wezenlijk verschil. Daar is sowieso meer ruimte en groen en goodwill van bewoners aan het milieu. Plus sociale controle. Positief in deze zin. πŸ˜‰

Geef een reactie

