Uitkijktoren De Poolshoogte (de Bloedberg of Brandheuvel) in Exloo

uitkijktoren-de-poolshoogte-odoorn-exloo

De heuvel van vijftien meter hoog  in boswachterij Odoorn waar deze toren op geplaatst is, werd in de dertiger jaren aangelegd met schop en kruiwagen als werkverschaffing voor Drentse werkelozen. Vanaf de heuvel zou  men ‘poolshoogte’ kunnen nemen over het omliggende net aangelegde bosgebied en op tijd kunnen waarschuwen voor brand. Het kruien van grond werd naarmate de heuvel vorderde echter zo zwaar dat er regelmatig een staking uitbrak onder de arbeiders. De heuvel in aanbouw werd dan ook omschreven als ‘De Bloedberg van Exloo’, refererend aan de bloedblaren op de handen van de arbeiders. Uiteindelijk kwam er een door paardenkracht aangedreven lier die over een smal spoor kiepwagens met uitgegraven grond omhoog trok. Zo kwam de heuvel toch klaar. Op de top verrees een koepelvormig gebouwtje voor de uitkijk en in een liggende zwerfkei ernaast werd de naam ‘Poolshoogte’ gebeiteld.

Naarmate de bomen hoger groeide en het uitzicht over het bos verdween werd er een houten toren geplaatst, die op den duur ook weer te laag werd bevonden en eind jaren vijftig vervangen door een stalen, die ook werd opengesteld voor het publiek. Inmiddels is de heuvel aan zijn derde toren toe en staat er sinds januari 2000 dan ook een nieuwe. Negentien meter hoog, vrij toegankelijk voor het publiek en met een vrij uitzicht in alle richtingen. Maar de heuvel heet in de volksmond nog steeds de Bloedberg.

Ik ben wel bovenop de heuvel geweest, maar heb helaas niet de uitkijktoren beklommen. Jammer van het beloofde riante uitzicht, maar ik heb hoogtevrees en die toren oogt wel erg open, dus dat leek mij niet zo’n goed idee.

Bron: Odoorn.net

19 thoughts on “Uitkijktoren De Poolshoogte (de Bloedberg of Brandheuvel) in Exloo

  1. Minstens 25000 KM per jaar op de motor zomers en des winters, dan knikkende knietjes hebben bij zo’n aan alle kanten beveiligt door hekwerk en anti slib traptreden uitkijkopstapje?????
    Moet je dan niet eens naar de dokter (knietjes wel meenemen dan ……….(-;/

  2. Ook ik ben bepaald niet vrij van hoogtevrees, maar ik vind het nog steeds wel een uitdaging om zo’n toren te beklimmen. Met zo’n open toren vrees ik ook in de problemen. Dat is ook de belangrijkste reden waarom ik de betonnen Belvédère bij Oranjewoud nog nooit helemaal tot boven heb beklommen.
    Je foto is overigens mooi!

    • Ken je de houten uitkijktoren bij het Burgummermeer?(aan het einde van een vlonderpad over de rietvelden) Slechts twee verdiepingen, maar ik kwam maar tot de eerste en toen brak het angstzweet mij al uit en kon ik geen stap meer verzetten. De hond stond beneden te wachten en ik zweer het je, hij merkte het. Hij bleef me strak aan staan kijken, zo van ‘Kom op baasje, je kunt het’. Ik kwam weer beneden, maar was ik zonder hond dan weet ik het zonet niet. Even de brandweer bellen… 😉

  3. Mooi is je verhaal erbij. Dat ze tegenwoordig toch niet van die leuke werkjes voor werklozen heb begrijp ik niet…

    Hoogtevrees, of dieptevrees. Ik vind het naar beneden gaan ook eng vooral omdat ik geen diepte zie, waar is de tree… en de volgende…
    maar doe het toch altijd wel.
    Ken je Fochteërveen?
    Ik was daar op de uitkijktoren en heb ook maar met zware benen de grond weer bereikt.

    Onderste paar foto’s.
    http://www.mijnalbum.nl/Album=6DUUHMYS

    • Er zijn nog steeds van die leuke werkjes, maar daar nemen ze nu Oost-Europeanen voor.

      Die uitkijktoren zou mij ook wel lukken, want die is redelijk dicht met al die houten latten. Wat mij nekt is een meer open constructie. Het idee dat ik door de gaten val of zo. Logisch weerlegt mijn brein dat wel, maar gevoelsmatig werk ik niet mee. 😉

  4. Ik begrijp wat je bedoelt met ‘hij oogt wel erg open’ – dat zou ook mijn reactie zijn! Stom hè! Je moet eigenlijk ook niet naar beneden kijken dan, gewoon recht vooruit. Dan wil het nog wel eens gaan. En tja, verstand op nul natuurlijk… 😀
    Je hebt er wel een mooie foto van!

  5. Leuk om te beklimmen, heb geen last van hoogtevrees!
    Ik vind wel dat het uitzicht meestal tegenvalt, de omgeving bestaat uit bossen en verder landelijk gebied en meestal zie je alleen boomtoppen en weilanden.
    Het Boomkroonpad in Drouwen heeft ook een uitkijktoren waar het uitzicht niet echt riant is.
    En in m’n eigen Bakkeveen hebben we een uitkijktoren waar je ook alleen boomtoppen en weilanden ziet. Zelfs in de winter is het niet spectaculair.
    Nee, dan de echte leuke torens… De Martinitoren in Groningen, schitterende uitzichten!

    • Oh dan heb ik er dus niks aan gemist, goed om te weten. En die Martinitoren staat dan wel weer op mijn lijstje ja, dat is weer geen probleem, ik heb ook op bovenste etages van flats gewoond. Zolang de trappenhuizen maar normaal zijn… 😉

Geef een reactie

