Ommetje Eext-4

Het ommetje van afgelopen donderdag, 10 oktober. Dat werd vooral opgetekend met de meest waanzinnige veranderlijke wolkenluchten links en rechts boven het land. Maar natuurlijk was er ook nog oog voor de beginnende kleuren en andere tekenen van herfst in het landschap. Inmiddels drie dagen later, is er alweer zoveel aan uiterlijk veranderd dat ik wel snel binnenkort een volgend ommetje mag maken wil ik het allemaal een beetje fatsoenlijk bijhouden.

Vliegenzwammen zat op Landgoed Terborgh. Er staan nu sowieso onvoorstelbaar veel verschillende soorten zwammen, solitair of in grote groepen. Geen idee of dat voorgaande jaren ook al zo was, toen woonde ik hier nog niet. Op de bosgrond ligt al aardig wat afgevallen blad, maar er is nog niet veel kleur in de kruinen.

Heel veel maisvelden hier in de omgeving, en het is nog steeds niet geoogst. Als de boeren nog veel langer wachten lopen ze tochΒ weerΒ het risico de grond straks stuk te rijden door de nattigheid die er nu in ruime hoeveelheden valt. Of nog erger, weg te zakken met hun zware machines. Appelbomen zijn er ook genoeg in dit deel van Drenthe, kilo’s wilde appeltjes liggen er te verrotten op de grond.

Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste stukjes natuur op mijn Eexter ommetje.

wolkenlucht

Veel dreiging, maar we hielden het droog.

097

Vlak bij huis. Pal achter die groene muur rechts ligt een woonwijk, volledig aan het oog onttrokken. Aan het eind van het zandpad rechtsaf, en dan wonen we een honderd meter verder. Kan het nog mooier?

24 thoughts on “Ommetje Eext-4

  1. Dit is echt de periode van mooie foto’s vanwege de prachtige luchten. Wat heb je nou aan een strakblauwe lucht als je van foto’s maken houdt? Niets! Snap die schilders van vroeger ook wel. Nederland kan een prachtige lucht hebben. Mooie foto’s.

    • Ligt er wel een beetje aan wat je wilt dat er in het oog springt op de foto. Een boeiende lucht kan ook teveel de aandacht wegtrekken van het onderwerp waar het eigenlijk om gaat. Gelukkig worden we met het Nederlandse klimaat van alles wel een keer voorzien. Dan moet je gewoon je kans grijpen. πŸ™‚

  2. Wat woon jij geweldig, zei ze een tikkie jaloers πŸ˜‰
    Wat gaat het hard nu he, de veranderingen zijn nu per dag zichtbaar.
    En haal die camera maar es van de volautomaat, even wennen maar het lukt je wel πŸ™‚
    Is echt veel leuker fotograferen!

    • Weet je, ik heb er nogal wat omzwervingen voor moeten maken voor ik zo mooi kwam te wonen. Dus een beetje verdiend heb ik het wel. En dat is ook weer dubbel genieten, eigenlijk!

      Ik zal er eens een nachtje over slapen. Misschien durf ik het morgen wel… πŸ™‚

    • Dat is niet nodig om zelf te rapen. Zat boerderijen waar je de appels netjes in een plastic zakje aan het begin van de oprit op een tafeltje gratis aangeboden krijgt. Je kunt ze hier aan de straatstenen nog niet kwijt!

      Los daarvan hou ik niet van appels. Ook niet als sap of moes. In mijn jeugd overvoerd aan appeltaart.

      Eeuwenoude karrenpaden hier, die de dorpen/gehuchten onderling verbinden. Velen zijn er gelukkig behouden gebleven, ook vanuit historisch oogpunt. Daarnaast kun je vaak op een gemaaide strook langs het land en de sloot lopen. Dat mag, er gaan soms ook wandelroutes overheen. Ik wandel hier 80% onverhard/20% geasfalteerd. Heerlijk!

Geef een reactie

