Kamers vrij

bijenhotel

Ik heb er zelf ook eentje in de tuin hangen, maar dat is een mini-uitvoering zoals je ook mezenkastjes hebt. Er is echter altijd baas boven baas, want in de tuin van infocentrum Staatsbosbeheer het Dwingelderveld in Spier zag ik dit riante hotel staan. Het is een bijenhotel voor wilde, solitair levende bijen. Zij leven in tegenstelling tot honingbijen alleen, verzorgen zelf hun jongen en prikken niet omdat ze geen volk of voedsel hoeven verdedigen. Solitaire metselbijen gebruiken de gangen in het bijenhotel voor het maken van nestkamers die kleine voedselvoorraad en een larve bevatten. Bijen dreigen uit te sterven in Nederland, en met het aanbieden van nestelgelegenheid helpen we ze zeer. En een handige knutselaar bouwt zo’n hotel toch makkelijk zelf… Succes verzekerd zeg ik uit ervaring!

Maak je eigen bijenhotel

18 thoughts on “Kamers vrij

  1. Prachtig!

    Ik ben zelf nog aan het knutselen.
    Zonnig, beschut tegen regen, in het zicht en eenvoudig zijn mijn eisen.
    Maar of de bijen uiteindelijk komen logeren blijft dan ook nog de vraag.

    Natuurvriendelijke groet,

Geef een reactie

