Het spoor bijster

boswants-roodpootschildwants-pentatoma-rufipes

Een zwaar gepantserd prehistorisch uitziend diertje op mijn tuinstoel. Voorheen zou ik het brutale geval met een snelle beweging van duim en wijsvinger meters ver  weg geschoten hebben, maar sinds kort ren ik naar binnen en ontkomt het voor mij onbekend objectje niet meer aan een close-up. De Roodpootschildwants (Pentatoma rufipes) oftewel Boswants bleek hier model te zijn, en dat wekt op z’n zachts gezegd enige verbazing want het dichtstbijzijnde bos ligt hier toch nog een kilometer ver vandaan. Hij eet vooral van de eikenboom, en ook die is in mijn tuin en wijdere buurt nauwelijks te vinden. Het beestje leek me dus duidelijk de weg een beetje kwijt.

29 thoughts on “Het spoor bijster

  1. Je zou eens in de camera moeten zoeken naar een macro-stand. Als die er is en je gebruikt die,
    dan kun je er nog grotere, dichterbij foto’s mee maken. Gewoon eens proberen.
    Vier beestjes… toch geen vier spinnen? 🙂

    • Er zit een (automatische) ‘close-up’ stand op, die gebruik ik nu. Daar kun je nog wel verder mee inzoomen, maar dat gaat moeilijk worden ‘m dan nog scherp te krijgen. Ik heb (nog) geen statief…

      Hahaha… lollig 😉

  2. Ik dag even, dat je het over een Roodwangschilpad (Trachemys scripta elegansging) ging hebben in plaat van een Roodpootschildwants, dom van me (want) die komen niet zo makkelijk in zo,n hoge tuin (elegante) fauteuil als de uwe……….(-;/

Geef een reactie

