Dodelijke beet

Vanaf de oprit naast het huis sommeerde vriendlief me direct met mijn camera naar buiten te spoeden. Ik vreesde een deuk in ons oud geliefd koekblikje-op-wielen maar het bleek in de richting van zijn priemende vinger slechts om een Hangmatspin, oftewel Baldakijnspin, oftewel Dwergspin te gaan. Veel namen voor hetzelfde minuscule beestje. Ze zijn zeer licht van gewicht zodat ze soms wel tien kilometer de lucht in worden geblazen en meevliegen met de wind,  waarna dit exemplaartje kennelijk op onze autospiegel was geland. In het daaronder geweven web, wat er dus uitziet als een hangmatje, was prompt een riante prooi in de vorm van een forse wesp gedoken. Nog springlevend deed het onfortuinlijke insect nu zonder resultaat wanhopige pogingen zich van de kleverige draden los te wurmen. Ik was precies op tijd om de spin van bovenaf aan de achterkant van het web aan te zien komen snellen, en zijn dodelijke beet aan de weerloze wesp op de foto vast te leggen.  Voorwaar een bloedstollend drama in miniformaat voor mijn lens. Het slachtoffer stierf een snelle doch theatrale dood…

15 thoughts on “Dodelijke beet

    • Daar had ik ongetwijfeld met mijn camera boven op gestaan, ware het niet dat het koekblik de weg weer op moest. Zo’n web met inhoud kun je helaas niet verplaatsen, en het bleek ook niet snelwegbestendig helaas. Het doek viel jammer genoeg reeds voor de grande finale… 😉

  1. ‘Weerloze wesp’, wat mooi. Ik heb net een hulpeloze hommel uit een wielweb bevrijd. Ik was de spin te snel af. Uiteraard gun ik haar een lekker hapje, maar ik heb een zwak voor die wollige beestjes. Er bleef wel behoorlijk wat stuifmeel in het inmiddels weer gerestaureerde web achter.

Geef een reactie

