Opdringerige Reuzenbalsemien (Impatiens glandulifera)

Langs het boerenkarrenpad waar ik vaak wandel, staat het zoetgeurend metershoog tussen de dichte bossen brandnetels. Als ik dat dan op de foto zet wil ik ook weten wat het precies is, en na enig zoekwerk op het alom wetende worldwideweb bleek het Reuzenbalsemien te heten. In de negentiende eeuw uit het Himalayagebied en noordelijk India als tuinsierplant in West-Europa ingevoerd maar inmiddels in verwilderde vorm, hoewel de hommels er blij mee zijn, een ware plaag aan het worden in het landschap van verruigende beekdalen en brongebieden. Zo erg dat hij de inheemse soorten zelfs compleet verdringt. Bij aanraking van de doosvrucht schiet de plant zijn zaden krachtig meters ver weg, dus het verspreidingsgebied is groot en de verspreiding gaat razendsnel. Ik dacht onwetend nog eerdaags een paar zaaddozen mee te nemen voor achter in mijn bescheiden tuintje, maar na het lezen van deze informatie kom ik daar beter rap van terug. Al vind ik de bloemen wel prachtig!

De naam Balsemien hangt samen met “balsemen” (Grieks: balsamon=balsemstruik; Arabisch: balsam=welriekende geur)

10 thoughts on “Opdringerige Reuzenbalsemien (Impatiens glandulifera)

Geef een reactie

