De weg kwijt

dagpauwoog-aglais-io

Dezer dagen zoeken de vlinders die niet naar warmer zuidelijke oorden vertrekken weer in of om de huizen een donkere, koele en beschutte plek om te overwinteren op. De Dagpauwoog is een van de vier soorten in Nederland die dat doet. Ik heb ze deze week alweer zien hangen aan de schuine wanden op een zolder of in de uiterste hoeken van gordijnen in de vakantiehuisjes die ik sop. Mijn welgemeend excuus voor mijn onwetendheid van voorgaande jaren aan de vlinders die ik in de buik van de stofzuiger liet belanden, in de stellige overtuiging dat ze wel dood moesten zijn als ze daar minstens een week roerloos hingen. Ze deden slechts een winterslaap, weet ik inmiddels beter. Maar deze Dagpauwoog was de weg naar een schuilplek kennelijk kwijt en kroop op het terras wanhopige patronen in het rond. Dat leverde dan voor de foto wel weer een fraaie achtergrond op.

7 thoughts on “De weg kwijt

  1. Het wordt weer rusttijd voor de vlinders, ik zag er ook al eentje in de slaapkamer. Ik vond dat altijd maar niks, die vlinders boven mijn hoofd maar ze mogen rustig blijven hangen. Weet je dat die rustperiode ‘diapauze’ heet? Mooi woord vind ik dat!

Geef een reactie

