Terug in de tijd met de Etstoeldag 2013 in Anloo

Vandaag (17 augustus) ben ik van een diepgewortelde overtuiging bevrijd dat historische dorpsevenementen doorgaans oubollig en suf zouden zijn. De eer en openbaring van mijn omslag valt Anloo ten beurt, een klein Drents plaatsje  tussen het “Stroomdallandschap van de Drentsche Aa”, de Hondsrug, het Evertsbos en het historisch rijke Kniphorstbos. Het dorp met zijn luttele vierhonderd inwoners vierde vandaag de jaarlijkse Etstoeldag die, zoals naar verluid, duizenden bezoekers zou trekken.  Dat aantal wilde ik wel eens met eigen ogen controlerend aanschouwen, ongelovig Mokums Meisje als ik ben. En passant dacht ik dan gelijk wat eeuwenoude  boerderijen te kunnen kieken, onder het motto van twee vliegen in een klap.

Tegen de verwachting in echter zou het helemaal anders lopen, want al wat er op de foto’s staat zijn de Anloose inwoners zelf en niet anders dan dat. Ik werd als bij toverslag gegrepen door het rollenspel waar alle prachtig authentiek  gegrimeerde en gekostumeerde dorpsbewoners volledig en overtuigend in op gingen. Dit gezelschap van groot tot klein móet wel geheel uit acteurs bestaan, dat kan haast niet anders. De Anloose  inwoners zijn duidelijk (en volkomen terecht) trots op hun dorp-met-historie en hun plezier in de gedetailleerde levensechte uitbeelding van het 17e eeuws dagelijks dorpsgebeuren, is voor de toeschouwer gewoon overweldigend. Gaaf en van grote klasse. En last but not least; die vele duizenden bezoekers zijn er vandaag weer geweest hoor, absoluut!

13 thoughts on “Terug in de tijd met de Etstoeldag 2013 in Anloo

  1. Twee jaar geleden was ik er voor het laatst. Schitterend!
    Mijn kleinkinderen (7 en 10) waren overdonderd en stonden verschillende keren met open mond te kijken.
    Toen ook nog een rit op dat grote paard door de drukte van het dorp, ze hebben het er drie dagen lang
    over gehad. De rechtszitting in de kerk was geweldig, alle hulde voor de acteurs!
    Niet heen gaan. Blijf thuis. Lees dit stuk niet weer.
    🙂

  2. Gisteravond een stuk zitten kijken van een film over het leven van Napoleon – en eerlijk gezegd vind ik de foto’s die je hebt gemaakt overtuigender terug in de tijd gaan dan die film. Dus ik snap je gevoel helemaal….

Geef een reactie

