Goed gemutst

kanten-mutsjes-zuiderzeemuseum-enkhuizen

Ik vond ze zo mooi tentoongesteld in het Zuiderzeemuseum met die aansprekende poster erachter; de zondagse kanten mutsjes voor de kerkgang. Jammer alleen van dat storende zwarte mutsje vlak onder het oog, dat verpest het totaalbeeld voor mij een beetje. Maar ja, hoewel mijn vingers jeukten moest ik er vanaf blijven met mijn handen natuurlijk.

Meestal werden de mutsjes door de vrouwen zelf gehaakt of kantklost. Er kunnen tot wel honderd arbeidsuren gaan zitten in het maken van zo’n mutsje. Nu er  bijna geen klederdracht meer gedragen wordt, sterft jammer genoeg ook deze kunst uit. Voorheen werd deze van moeder op dochter door gegeven.

Het dragen van de verschillende klederdracht mutsjes is aan strenge regels gebonden en houdt ook verband met maatschappelijke status en aanzien. En dan kunnen de voorschriften ook nog per dorp verschillen. Zo zijn er bijvoorbeeld naast de doordeweekse en zondagse mutsjes, ook rouw-, trouw- en bedmutsjes met strenge regels hoe, waar en wanneer te dragen. Ja, de vrouwen waren vroeger bijzonder goed gemutst!

8 thoughts on “Goed gemutst

    • Dat is een mogelijkheid Gery, maar gaat me dan weer iets te ver. 😉

      Jeroen (Mank) deed me een tip aan de hand, en op die manier bezien opent dat wel leuke mogelijkheden. Maak van de nood een deugd en gebruik juist het storend object als contrast in de foto…

      Vind ik wel een leuk lesje voor de volgende keer, niet?!

  1. Contrasten in een foto (in dit geval één zwart mutsje temidden van een hele serie witte) zouden juist heel goed moeten werken. Een beetje kwestie van kijken vanuit welke positie je het geheel tot een sprekend beeld kunt smeden.

      • Geen dank. 🙂 En in dat geval wil ik de tip nog een beetje uitbreiden. Die mutsjes staan daar. Die lopen niet weg. Wat houd je tegen om er rustig omheen te lopen, alles in je op te nemen en bij elk nieuw inzicht meerdere foto’s te maken, met verschillende brandpuntafstanden als je een zoomlens of meerdere lenzen bij je hebt, verschillende diafragma’s en sluitertijden etc. ?
        Die kun je dan thuis bestuderen en de mooiste publiceren. Wij hier aan deze kant weten niet of je er één of 100 genomen hebt. En je kunt er, als je er thuis nog eens (en nog eens, en nog eens… ) naar kijkt veel uit leren en daardoor je fotografie verder ontwikkelen.

        • Je hebt helemaal gelijk Jeroen. Maar in dit geval was ik met gezelschap dat weinig geduld had, dus bleef het bij 1 enkele foto overal. Ik heb ook pas sinds kort een Bridge-camera (na voorheen altijd compact) en ben daarmee nog helemaal in de experimenteer fase. Er zit een keur van automatische standen op waar ik erg blij mee ben, want diafragma’s en sluitertijden e.d. zijn abracadabra voor mij. Maar het kan zomaar zijn dat ik me daar over een poosje toch in ga verdiepen, want ik zie hier veel moois op de blogs. Ik waardeer de tips en meningen van ervaren fotografen en mede-bloggers dan ook zeer, want ik steek er altijd wel wat van op. Is het niet voor nu, dan wel voor later!

          • Tegen de tijd dat je er klaar voor bent geef je maar een seintje. Ik heb leren fotograferen met een analoge spiegelrelex en ken (dus) het verband tussen diafragma en sluitertijd, en wat het precies voor effect heeft. En het is best belangrijk en nuttig om het te weten. De voorkeuzeprogramma’s zijn er ook op gebaseerd.

Geef een reactie

