Landgoed De Coendersborg in Nuis (Groningen)

Regelmatig rijd ik van midden-oost Drenthe naar noord-west Friesland. Dan zet ik de Garmin op ‘kortste route’ omdat hij mij dan over binnenwegen stuurt en niet over de snelweg. De reis duurt dan wat langer maar is ook een stuk gezelliger en interessanter omdat je door dorpen komt waar je het bestaan niet van vermoedde.

Zo reed ik vandaag door Nuis in de provincie Groningen en stuitte op een inlichtingenpaneel van het Gronings Landschap langs de weg. Erachter bleek Landgoed Coendersborg te liggen. Het bijbehorende landhuis is in 1830 gebouwd op de plaats waar eerder de Fossemaborg (eerder Fossemaheerd) stond. ‘Borg’ is Gronings voor een (versterkt) adellijk huis. De geschiedenis van het landgoed gaat terug tot omstreeks het jaar 1520. De Coendersborg  is sinds 1956 in het bezit van het Gronings Landschap en wordt op dit moment gerenoveerd.  

En als ik er dan toch ben kan ik net zo goed de uitgezette rondwandeling even maken natuurlijk. En die was alleszins de moeite waard.

4 thoughts on “Landgoed De Coendersborg in Nuis (Groningen)

  1. Mooie bosrijke omgeving. In Sint Anthonis, waar ik woon, heb je ook een groot bos maar dit bos bestaat grotendeels uit naaldbomen. Een bos met loofbomen zijn mooier dat blijkt wel uit je mooie foto’s

Geef een reactie

